Wyjaśnienie - co to jest WebQuest?
WebQuest
jest metodą nauczania, zorientowaną na
samodzielne zdobywanie wiedzy przez ucznia, w której głównym źródłem
informacji, z którym uczeń pracuje jest sieć Internet.
Od strony technicznej WebQuest jest odpowiednikiem instrukcji dla ucznia,
którą opracowuje nauczyciel przed przystąpieniem do pracy metodą
projektu. W tym przypadku instrukcja ta ma postać dokumentu HTML, może
być opublikowana w sieci Internet lub lokalnej i składa się z: wprowadzenia, zadania, opisu procesu, czyli kolejnych kroków, które uczeń ma wykonać, aby zrealizować zadanie, uzupełnionego o wykaz źródeł informacji, głównie internetowych, z których należy skorzystać, kryteriów oceny, które jasno opisują, za co i jak uczeń będzie oceniany, konkluzji, która podsumowuje pracę uczniów i zachęca ich do dalszej pracy.
Przedstawienie uczniowi wykazu źródeł informacji zabezpiecza go przed
bezmyślnym dryfowaniem po sieci Internet, oszczędza czas, który może
być przeznaczony na analizę materiałów i opracowanie efektu końcowego.
Istotą WebQuestów jest stawianie uczniom problemów
odpowiednich i atrakcyjnych dla uczniów oraz organizowanie nauczania
wokół podstawowych pojęć z różnych dziedzin wiedzy. WebQuest jest
jedną z metod uczenia się, inspirowaną konstruktywistycznym podejściem
do kształcenia, zakładającym, że to sam uczeń buduje swoją wiedzę oraz
zdobywanie wiedzy zachodzi w głowie ucznia, nauczyciel jedynie go
prowadzi i stwarza uczniom tylko możliwość działań poznawczych
wykorzystując do pozyskiwania informacji Internet i jego zasoby.
Model takiego zdobywania wiedzy został opracowany w 1995 roku przez
Bernie Dodge'a i Toma Marcha, dwóch nauczycieli z San Diego State
University w USA
Nazwa WebQuest pochodzi od złożenia angielskich słów web, czyli pajęczyna (sieć) i questionnaire,
czyli kwestionariusz (ankieta). Wśród źródeł informacji mogą znaleźć
się adresy stron internetowych, adresy pocztowe ekspertów, którzy mogą
służyć pomocą, adresy baz danych oraz książki i inne publikacje w
postaci niekoniecznie elektronicznej dostępne uczniowi.
Zazwyczaj uczniowie pracują metodą WebQuest w zespole, chociaż
jest możliwa również praca indywidualna, np. w warunkach nauczania na
odległość. Wprowadzenie może mieć postać intrygującej historii, zawierać
elementy motywujące ucznia, takie jak przydział ról do odegrania
(reporter, naukowiec, detektyw). WebQuest może dotyczyć jednego
przedmiotu lub służyć projektom międzyprzedmiotowym.
Rezultaty pracy uczniów przybierają różne formy, ale zazwyczaj
wymagają one stosowania narzędzi technologii informacyjnej. Wyniki
pracy mogą być publikowane w sieci Internet, co zwiększa atrakcyjność
proponowanej metody i mobilizuje uczniów do solidnego opracowania
przydzielonego zadania.
Już wszystko jasne, do dzieła :)